home | blessurepreventie | contra-indicaties | huisregels | tarieven | contact

 

Blessurepreventie

Doordat de belasting tijdens het sporten hoger is dan de belastbaarheid van het lichaam, (spieren en/of pezen moeten verder rekken of meer kracht leveren dan ze eigenlijk aankunnen) kan er overbelasting of een blessure ontstaan.
Sportblessures ontstaan door onjuiste trainingsmethoden, slechte voorbereiding/warming-up, slechte conditie, slecht materiaal of verkeerd schoeisel. Acute blessures worden veroorzaakt door bijvoorbeeld en val, klap, botsing of een verkeerde beweging. Hierdoor ontstaat dan vaak een zwelling, kneuzing, scheuring, verstuiking of botbreuk. Chronische blessures ontstaan door overbelasting c.q. het continue herhalen van een (verkeerde) beweging. Sportblessures kunnen ook ontstaan door andere factoren zoals, leeftijd, lichaamsbouw of een slechte houding.

Blessurepreventie kent drie vormen: primaire, secundaire en tertiaire preventie

Primaire preventie
Dit is het voorkomen van blessures. Door middel van een anamnese, functieonderzoek, massage en goed onderbouwde trainingen kunnen blessures worden voorkomen.
Voorkom blessures door:
\\  goed schoeisel, kleding, veilig materiaal
\\  juiste trainingsmethode
\\  warming-up (10 minuten)
\\  neem de tijd om te herstellen van een oude blessure

Secundaire preventie
Het snel herkennen van de eerste tekenen van overbelasting hoort bij de secundaire preventie. Beginnende overbelasting kan al snel leiden tot chronische blessures als de tekenen niet snel worden herkend.
Een aantal van de symptomen zijn:
\\  prestatiedaling
\\  ziek worden
\\  slechte eetlust
\\  slecht slapen
\\  hoge bloeddruk
\\  langzamer herstel

Om overbelasting te voorkomen zijn dit een aantal punten waar je op kunt letten:
\\  goede cooling-down
\\  goede kleding, schoeisel voor de tak van sport die je beoefent
\\  massage voor en/of na de training
\\  bandage, rust en ontspanning

Tertiaire preventie
Tertiaire preventie is het direct handelen bij een acute blessure. Bijvoorbeeld koelen na een verzwikking. Blessures of herhaling van blessures kun je voorkomen door advisering van schoeisel, trainingsaspecten en dergelijke. Ook kan er een preventieve bandage en/of tape aangebracht worden en kunnen oefeningen meegegeven worden om het herstel te bevorderen. Een tape kan aangelegd worden als een blessure bijna genezen is en de sporter zijn sport weer wil beoefenen. Ook als een blessure genezen is maar nog niet volledig belast mag worden kan er een tape aangelegd worden. Het doel van tapen en bandageren kan 3 functies hebben:
\\  Preventief. Als de belasting bij het sporten erg hoog is, zal er een grote kans zijn om geblesseerd te raken.
\\  Therapeutisch. Bij een herkenning van een overbelasting, kan een 'herinneringstape' je herinneren aan een bepaalde beweging.
\\  Nazorg. Je blessure is 'genezen', maar de belasting van het gewricht of de spier is nog verminderd.

Het is niet de bedoeling dat een tape voor een langere tijd (langer dan 1 of 2 dagen) op de huid wordt aangebracht. Dit ter voorkoming van irritaties of huidbeschadigingen